Financiële sector focust op man als klant

10 februari 2020 om 14:41

Naar aanleiding van Kamervragen die zijn gesteld aan de minister van Financiën over het bericht ‘Financiële sector loopt miljarden mis door focus op man als klant’, is er nu meer duidelijkheid gekomen over de huidige stand van zaken met betrekking tot de werkwijze binnen de financiële dienstverlening. In Nederland zou het alleen al gaan om een omzet tussen 3 en 5 miljard die door financiële bedrijven worden gemist, door de verouderde werk- en denkwijze. Uit onderzoek is gebleken dat de man gezien wordt als het belangrijkste aandachtspunt bij het aangaan van financiële producten en de vrouw daar bijna geen rol in speelt.  
 
Focus op de man 
De financiële sector loopt miljarden euro’s mis, doordat zij zich meer focust op mannen dan op vrouwen. Financiële producten, waaronder levensverzekeringen, hypotheken en andere complexe financiële producten, zijn voornamelijk gericht op mannen. Banken en verzekeraars richten zich op de voorkeuren van mannen, waardoor de vrouwen eigenlijk worden vergeten. Wanneer de financiële sector meer aandacht gaat geven aan de voorkeuren van vrouwen, zal dit naar alle waarschijnlijkheid leiden tot meer inkomsten en betere uitkomsten met betrekking tot het maatschappelijk belang. Het is voor deze sector dan ook belangrijk om zich te richten op vrouwen, omdat deze doelgroep vaak de financiële beslissingen neemt.  
Vrouwen hebben in tegenstelling tot jaren geleden meer inkomen en bouwen zij meer vermogen op. Het feit dat onze maatschappij zich richt op tweeverdieners, zorgt ervoor dat vrouwen meer werken en daarmee ook meer vermogen opbouwen dan voorgaande jaren. Het is verwonderlijk dat, ten tijde van de tweeverdieners, er hier niet eerder vanuit de financiële sector op in wordt gespeeld. Hypotheken worden beoordeeld aan de hand van het inkomen van de man, omdat dit over het algemeen het hoogst is. Dit zit het niet altijd in het uurloon, maar wel in het feit dat vrouwen vaak in deeltijd werken en daarbij verlofregelingen anders zijn. De tijd dat vrouwen voornamelijk het huishouden deden en verder niet geschoold, is allang verleden tijd. Het feit dat de financiële sector zich richt op mannen, is een ouderwetse visie op de huidige positie van mannen en vrouw in de samenleving.  
Bij het afsluiten van een financieel product, waarbij advies wordt afgenomen, dient de adviseur te beoordelen of het product geschikt is voor de klant. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de levensverwachting en de levensloop van de klant. Wanneer de klant een vrouw is, zal de adviseur bij de beoordeling rekening moeten houden met verlofperiodes, levensverwachting, opgebouwd vermogen en het aantal uur dat gewerkt wordt.  
Uit onderzoek is gebleken dat er signalen naar voren kwamen over de toegankelijkheid van financiering voor het opstarten van een onderneming. Als we kijken naar het aantal financieringen dat is verleend aan startende bedrijven, blijkt dat 1,6% van deze bedrijven onder leiding van een vrouw is. Er is wel gebleken dat de slagingskans van vrouwelijke ondernemers gelijkt ligt aan die van mannelijke ondernemers. De kans om de omzet te vergroten, zal voor financieel dienstverleners een motivatie zijn om de focus wat meer op vrouwen te leggen.   
 
Conclusie 
De minister van Financiën heeft antwoord gegeven op de vragen die aan hem zijn gesteld. Hij erkent daarmee dat er in de financiële dienstverlening nog de nodige aanpassingen zijn vereist, om vrouwelijke klanten beter bij te staan. Dit betekent concreet dat er opnieuw gekeken dient te worden naar de huidige dienstverlening van een organisatie. Hierbij kan gedacht worden aan onder andere het rekening houden met verlofperiodes, levensverwachting, inkomen, deeltijdfunctie en taalgebruik door de adviseur.  
Tegenwoordig is het gebruikelijk dat vrouwen een eigen inkomen hebben, vermogen en pensioen opbouwen, daardoor zijn zij minder afhankelijk van een man. Vrouwelijke ondernemers zijn een groeiende doelgroep, waarbij een financiering voor een startende onderneming één van de onderdelen is waarbij vrouwen vaak nog niet in worden geadviseerd.  
Het gebruik van bepaalde termen zorgt ervoor dat de toegankelijkheid wegvalt voor vrouwen, terwijl het voor mannen juist een trigger is om het gesprek wel aan te gaan. Dit betekent dat de dienstverlening afgestemd dient te worden op de klant, dit geldt zowel voor het desbetreffende product als voor de klant. Bij het adviseren en het afnemen van een financieel product dient er rekening gehouden te worden met het financiële aspect, de verwachtingen van de klant en mogelijke belangrijke factoren. Financieel dienstverleners kunnen meer omzet halen door hun dienstverlening in te richten voor zowel mannen als vrouwen.  
 
Wat kunt u doen? 
Als financieel dienstverlener kunt u nagaan hoe uw dienstverlening is ingericht en hoe deze eventueel aangepast kan worden, om het voor vrouwen toegankelijk te maken om een financieel product af te kunnen nemen.  
Ten opzichte van uw dienstverlening kunt u advies inwinnen over hoe om te gaan met het wijzigen van de bestaande dienstverlening en hoe deze op een efficiënte manier aangepast kan worden. Het is daarbij belangrijk om te weten wie de doelgroep is. In dit geval gaat het om vrouwen, die tegenwoordig zelf inkomen hebben en eigen vermogen opbouwen. Wij denken graag met u mee over hoe u dit het beste kan aanpakken.  
 
Wat kan SVC voor u doen? 
Als accountant en adviseur voor financieel dienstverleners kent SVC de branche als geen ander. Wij denken graag met u mee over uw bedrijfsmodel en uw ondernemersvragen. Wij bieden u concrete hulpmiddelen om in uw dagelijkse praktijk te ondersteunen, door middel van ons Kennisportal, dossierbeoordelingen en nieuwsbrieven. Wij houden u op de hoogte van wat er speelt in de financiële branche door onze maandelijkse nieuwsbrieven. 
Wij waarborgen dat uw organisatie de juiste handvatten aangereikt krijgt om te voldoen aan wet- en regelgeving en u daarbij op de hoogte bent van de laatste nieuwsitems. Wilt u graag meer informatie over ons kennisportal of de mogelijkheden die wij u kunnen bieden? Dan kunt u contact met ons opnemen.  
 
Meer lezen?  
Wilt u meer weten over dit onderwerp, klik hier voor meer informatie.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!