Had de gevolmachtigd agent de verzekering op mogen zeggen?

6 december 2021 om 20:30

De gevolmachtigd agent heeft de autoverzekering van de klant per contractvervaldatum opgezegd. De klant is van mening dat de gevolmachtigd agent dit niet had mogen doen, omdat zij op advies van de tussenpersoon meerdere schades heeft geclaimd. Daarnaast is de klant van mening dat de tussenpersoon tekort is geschoten in de op hem rustende zorgplicht door niet te wijzen op de mogelijk nadelige gevolgen van het indienen van meerdere schadeclaims. In deze zaak zijn twee vragen waar de Geschillencommissie antwoord op moet geven zijn, namelijk: had de gevolmachtigd agent de verzekering op mogen zeggen? En: heeft de tussenpersoon zijn zorgplicht geschonden? 

De klachten 

Als eerste de klacht over de gevolmachtigd agent. De gevolmachtigd agent heeft de autoverzekering van de klant per contractvervaldatum opgezegd. Hier is de klant het niet mee eens, omdat zij op advies van de tussenpersoon meerdere schades heeft geclaimd en gebruik heeft gemaakt van de bonusgarantie. De klant wist niet dat het inzetten van de bonusgarantie nadelige gevolgen kon hebben voor de voortzetting van de verzekering. Om deze reden kan de opzegging van de verzekering haar niet worden tegengeworpen. De klant vordert dat de gevolmachtigd agent de verzekering met terugwerkende kracht herstelt.  

Inzake de klacht over de tussenpersoon stelt de klant zich op het standpunt dat de tussenpersoon tekort is geschoten in de op hem rustende zorgplicht door niet te wijzen op de nadelige gevolgen die het indienen van meerdere schadeclaims kan hebben. Als de klant dit had geweten, zou zij geen gebruik hebben gemaakt van de bonusgarantie en de schades zelf hebben betaald.  

De tussenpersoon heeft de klant juist geadviseerd om de schades elk jaar te claimen. De klant vordert vergoeding van de kosten voor de premie die zij nu moet betalen bij haar nieuwe verzekeraar, een bedrag van ongeveer € 400,- per maand.  

De beoordeling 

De gevolmachtigd agent heeft de verzekering met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden per brief van 8 oktober 2020 opgezegd tegen de contractvervaldatum van 2 februari 2021. Op grond van artikel 7:940 lid 1 Burgerlijk Wetboek staat het de gevolmachtigd agent vrij dit te doen, tenzij de opzegging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Naar het oordeel van de commissie is van deze omstandigheden niet gebleken. Het enkele feit dat er in april 2019 een brief is gestuurd, maakt dit niet anders omdat dit geen waarschuwingsbrief was aan de klant, maar een brief aan de tussenpersoon om in gesprek te treden met de klant over haar claimgedrag. 
 
De gevolmachtigd agent heeft de tussenpersoon in een brief van 29 april 2019 gevraagd om het schadeverloop met de klant te bespreken. In deze brief worden een aantal mogelijke sancties genoemd als de klant haar claimgedrag niet aanpast. Eén van deze sancties is het beëindigen van de verzekering.  

De tussenpersoon heeft gesteld dat het schadeverloop van de klant is besproken. De klant heeft dit bij het ontbreken van wetenschap niet betwist. De tussenpersoon heeft bij de gevolmachtigd agent evenwel niet nagevraagd welke stap de gevolmachtigd agent zou nemen bij een eerstvolgende schademelding. Hierdoor is het voor de klant niet duidelijk geworden welke stap de gevolmachtigd agent zou nemen bij een eerstvolgende schademelding. Naar het oordeel van de commissie is dit een tekortkoming van de tussenpersoon.  

Vervolgens is de vraag aan de orde of de tekortkoming tot schade heeft geleid. Hierbij is van belang in welke situatie de klant zou zijn gekomen als de tussenpersoon de klant zou hebben geadviseerd om geen schades meer te claimen. In dat geval zou de klant de toekomstige schades ter voorkoming van beëindiging van de verzekering voor eigen rekening hebben moeten nemen, wat neerkomt op ongeveer één schade per jaar van ongeveer € 1.500,-. (Op basis van de door de klant na het gesprek met de tussenpersoon nog ingediende schades).  

De hoge premie die de klant nu verschuldigd is bij haar nieuwe verzekeraar valt weg tegen de schades die zij ter voorkoming van beëindiging van de verzekering voor eigen rekening had moeten nemen, alsmede de schade die op grond van haar eigen schuld voor eigen rekening blijft. Dit betekent dat de klant geen schade heeft geleden als gevolg van de tekortkoming van de tussenpersoon. 

In de klacht over de gevolmachtigd agent oordeelt de commissie dat de gevolmachtigd agent de verzekering per contractvervaldatum heeft mogen opzeggen en dat dit niet in strijd is met de redelijkheid en billijkheid. De commissie oordeelt in de klacht over de tussenpersoon dat hij is tekortgeschoten, maar dat de klant geen schade heeft geleden. De vorderingen worden afgewezen. 

Wat kunt u doen? 

Als gevolmachtigd agent bent u verplicht om een procedure na-selectie te hebben beschreven. Hierin legt u vast hoe en waar negatieve signalen moeten waargenomen inzake schadeverloop, structurele betalingsproblemen en de moraal van een relatie. Maar ook vermoeden van fraude, verzwijging, alcohol gebruik in het verkeer etc. Deze signaleringen moeten nader worden onderzocht. De bemiddelaar zal schriftelijk worden gewaarschuwd met betrekking tot de mogelijke gevolgen voor een klant en/of de verzekering. 

Als tussenpersoon bent u verplicht uw klant te informeren wanneer u zo’n waarschuwing van de verzekeraar ontvangt en de mogelijke gevolgen voor de verzekerbaarheid. Voor het zover komt, is het uw taak om bij het ontvangen van een schademelding te beoordelen wat de mogelijke gevolgen zijn van het indienen van de schade zijn voor de klant en te bespreken met de klant. Leg wat u heeft besproken met de klant vast in het klantdossier, zodat hier later geen misverstand over kan ontstaan. 

Wat kan SVC voor u doen? 

In ons Kennisportal hebben wij niet alleen procedures voor de adviseur / bemiddelaar, maar ook voor de gevolmachtigd agent. Ook alle benodigde formulieren en overige documenten die nodig zijn voor het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten zijn hierin opgenomen. Wilt u meer informatie of een demonstratie van onze Kennisportal? Neemt u dan contact met ons op. 




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!