Is de nieuwe tussenpersoon aansprakelijk na overname?

14 maart 2022 om 17:30

Een klant raakt arbeidsongeschikt. Pas jaren later, na een brief van de verzekeraar dat er een wijziging van tussenpersoon heeft plaatsgevonden, weet de klant dat hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft en dient een claim in. De verzekeraar keert echter maar een deel uit, vanwege de te late melding. Is de nieuwe tussenpersoon aansprakelijk voor het feit dat de klant minder uitkering heeft gekregen? 

De feiten 

De klant heeft in 2001 via (de rechtsvoorganger van) AON een hypotheek afgesloten met een daarbij behorende gemengde kapitaalverzekering bij (de rechtsvoorganger van) ASR. Daarnaast heeft de klant per 1 maart 2001 woonlastenbeschermer bij een verzekeraar afgesloten. De klant had ook via een adviseur verschillende verzekeringen lopen. Per januari 2018 heeft een nieuwe tussenpersoon de assurantieportefeuille van de adviseur overgenomen.  

Op 2 januari 2020 heeft de verzekeraar de klant geïnformeerd dat de adviseur op de verzekering is gewijzigd naar Advitas B.V. Door deze brief raakte de klant op de hoogte van het bestaan van de verzekering. De klant is in 2011 volledig arbeidsongeschikt geworden, dus de klant dient op 13 januari 2020 een arbeidsongeschiktheidsclaim in bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft alleen uitgekeerd over de periode 13 januari 2017 tot 28 februari 2021 (de einddatum van de verzekering), omdat alle uitkeringen vóór 13 januari 2017 zijn verjaard.  

De klant stelt de tussenpersoon aansprakelijk voor de misgelopen uitkeringen in de periode 18 februari 2012 tot 13 januari 2017 plus wettelijke rente vanaf 18 februari 2012. De klant stelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden vanwege het volgende. De klant stelt dat hij op advies van (de rechtsvoorganger van) de tussenpersoon heeft besloten om de bij de hypotheek horende gemengde kapitaalverzekering en de verzekering, ook onder te brengen bij (de rechtsvoorganger van) de tussenpersoon, zodat alle verzekeringen en financiële producten bij één adviseur zijn ondergebracht.  

De beoordeling  

De commissie moet beoordelen of de tussenpersoon zijn zorgplicht tegenover de klant heeft geschonden. Voordat de commissie toekomt aan deze vraag, moet zij eerst het formele punt beoordelen of de tussenpersoon – als opvolgend tussenpersoon – aansprakelijk kan worden gehouden voor de (gestelde) tekortkomingen van de voormalig tussenpersoon.  
De klant is van mening dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat gebleken is dat de verzekering in 2009 niet naar hem is overgeheveld en hij bovendien het wijzigingsformulier hiertoe niet meer bezit. De tussenpersoon geeft aan dat hij hiervoor niet aansprakelijk gesteld kan worden, omdat hij de assurantieportefeuille in 2018 van de voormalig tussenpersoon heeft overgenomen door middel van een activa-passiva transactie.  

In de koopovereenkomst staat dat uitsluitend het beheer van de producten overgenomen wordt en dat de koper niet aansprakelijk zal zijn voor adviezen door de verkoper die zijn gegeven voor de overname. De commissie overweegt dat bij een portefeuilleoverdracht de tussenpersoon enkel aansprakelijk kan worden gehouden voor het doen en laten van de verkoper als de tussenpersoon de gehele rechtsverhouding van de verkoper heeft overgenomen.  

Van overname van de gehele rechtsverhouding – en daarmee contractovername – is geen sprake. Uit de koopovereenkomst blijkt ook niet dat klant betrokken was bij de koopovereenkomst, zodat ook niet is voldaan aan de eis dat de wederpartij in de rechtsverhouding zijn medewerking moet verlenen aan de overdracht. Het gevolg daarvan is dat de klant de tussenpersoon niet kan aanspreken voor de (gestelde) tekortkomingen van de voormalig adviseur nu ook niet op andere gronden is gebleken dat aansprakelijkheid van de voormalig adviseur op de tussenpersoon is overgegaan. De commissie wijst de vordering dan ook af. 

Wat kunt u doen? 

Overnames van financieel dienstverleners of portefeuilles zijn aan de orde van de dag in de huidige consoliderende markt. Hierbij is het goed om te weten wat u overneemt en hoe u het overneemt. Zorg ervoor dat u hier goed inzicht in krijgt en dat u duidelijk vastlegt wat u al dan niet overneemt. Informeer de klanten over de overname en start na een risicoanalyse van de portefeuille binnen een redelijke termijn het onderhoud bij de klanten met het grootste risico.  

Wat kan SVC voor u doen?  

Zoals hiervoor geschreven is het belangrijk om te weten wat u overneemt. Hierbij kan SVC u ondersteunen in het due diligence proces. Met een goed onderzoek krijgt u inzicht in de risico’s die verbonden zijn aan de voorgenomen transactie. Op basis van deze risico’s kunt u het overnamecontract vormgeven en uw zorgplichtacties inplannen. Neem voor meer informatie contact met ons op.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!