Registratie persoonsgegevens bij fraude

28 juni 2022 om 17:52

Hoelang mag een financieel dienstverlener persoonsgegevens registreren indien er sprake is van fraude? Het Kifid heeft hier haar hoofd over gebogen en daar een nieuwe termijn voor aangegeven.

De Feiten

Op 4 mei 2022 heeft het Kifid haar conclusie gegeven over het registreren van persoonsgegevens van betrokken consumenten als het gaat om fraude.  De klachtencommissie heeft geoordeeld dat een financieel dienstverlener rechtvaardig persoonsgegevens mag registeren, indien er sprake is van fraude. Voorheen werd er uitgegaan van een termijn van 8 jaar. Volgende de klachtencommissie verlangt de Algemene verordening gegevensbescherming dat deze termijn moet worden beperkt. De persoonsgegevens van een betrokken consument worden opgenomen in het interne verwijzingsregister (IVR), het incidentenregister en het externe verwijzingsregister (EVR) van de CIS-databank. Bij het registreren van de persoonsgegevens in deze registers moet een financieel dienstverlener zich houden aan het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI) en natuurlijk aan de eisen van de AVG.

Voor de registratie van persoonsgegevens in de registers dient de financieel dienstverlener te kijken naar de omstandigheden van een specifieke zaak. Om dit te kunnen beoordelen dient er rekening te worden gehouden met de aard van het geregistreerde gedrag en de mate van verwijtbaarheid. Ook moet de financieel dienstverlener kijken naar de persoonlijke en maatschappelijke positie van een betrokkene. De gevolgen van een registratie in de registers brengt vaak ernstige gevolgen met zich mee, zoals het niet kunnen verkrijgen van een betaalrekening, hypotheek of een ander financieel product.

De beslissing

De klachtencommissie heeft geconcludeerd dat een financieel dienstverlener niet zomaar voor 8 jaar lang de persoonsgegevens mag registreren in de registers. Hierbij wordt aangegeven dat een financieel dienstverlener de registratieduur aan de lage kant moet houden. Het is aan de financieel dienstverleners om te motiveren en aan te geven waarom hij kiest voor een bepaald termijn en waarom die termijn noodzakelijk is. In de klacht die door de commissie is behandeld ging het om een zaak van een zogenoemde ‘geldezel’. Iemand die bewust zijn bankpas afgeeft om crimineel geld wit te wassen. De termijn is bij deze klacht verlaagd naar 6 jaar.

Wat kunt u doen?

Het is belangrijk dat u, als u als financieel dienstverlener meldingen kunt doen in de CIS-database, op de hoogte bent van de impact die bepaalde registraties met zich mee brengen en daarbij goed moet bepalen welke termijnen voor welk soort registratie passend zijn. De klachtencommissie heeft aangegeven dat u zelf moet vaststellen welke termijnen gehanteerd moeten worden, maar ook dat u deze moet motiveren. Dit kan u doen aan de hand van wet- en regelgeving, richtlijnen, gehanteerde termijnen in de markt of een andere gegronde reden.

Wat kan SVC voor u doen?

SVC kan u helpen bij het opstellen van procedures en beleidsstukken ten aan zien van bewaartermijnen. Uiteraard is elke situatie anders en zijn wij ook bereid om u te adviseren over het hanteren van bepaalde termijnen en te helpen bij het motiveren van deze termijnen. SVC heeft in haar kennisportal een compleet pakket met AVG gerelateerde documenten.

Wilt u meer informatie over onze dienstverlening, neem dan contact met ons op. Wij informeren u graag.





Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!