Adviseur hoort te informeren bij nieuwe of veranderde wet

27 januari 2020 om 16:45

Het actief informeren van klanten over de gevolgen van nieuwe of veranderende wetgeving voor hun verzekering of hypotheek is onderdeel van de zorgplicht van tussenpersonen. Dit stelt de Geschillencommissie van het KiFiD naar aanleiding van een zaak die draait om de in medio 2017 in werking getreden Wet uitfasering pensioen in eigen beheer. Hierdoor verviel de mogelijkheid voor de DGA om het bij de verzekeraar opgebouwde pensioenkapitaal om te zetten naar een pensioen in eigen beheer. De DGA is hierover ontstemd omdat hij dit wel had gewild. Hij vindt dat de adviseur in kwestie hem hierover actief had moeten informeren. Bovendien is hij van mening dat hij door het mislopen van het onderbrengen in eigen beheer, financieel schade lijdt. De DGA houdt de adviseur hiervoor aansprakelijk.

De feiten

De klant heeft als DGA een deel van zijn pensioenaanspraak via bemiddeling van zijn tussenpersoon ondergebracht bij een verzekeraar. In verband met de naderende einddatum van de gesloten pensioenverzekering heeft de tussenpersoon de klant eind september 2016 een brief gezonden win verband met de te verwachten uitkering. Kort daarna laat de tussenpersoon de klant weten dat de pensioenverzekering op 1 februari 2017 tot uitkering zal komen.  

In een gesprek eind november 2016 heeft de klant zijn tussenpersoon verzocht om uitstel van de uitkeringsdatum aanaarin onder meer wordt aangekondigd dat er voor de klant een keuzemoment komt te vragen. Een reactie van de tussenpersoon op dit verzoek bleef echter uit, waarna de klant nog een aantal malen heeft gerappelleerd.  
 
Per 1 april 2017 is de Wet uitfasering pensioen in eigen beheer inwerking getreden. Voor de klant betekende dit dat een eventuele keuze voor het omzetten van het pensioenkapitaal in pensioen in eigen beheer voor 30 juni 2017 zou moeten worden uitgevoerd. De klant verwijt de tussenpersoon dat deze hem niet tijdig heeft gewezen op de mogelijkheid van omzetting. En op het feit dat deze mogelijkheid per 30 juni 2017 zou komen te vervallen. De klant vordert een bedrag van € 85.862,00 aan kapitaalverlies (schade van de B.V.) en een bedrag van € 16.536,00 verlies aan pensioenuitkering vermeerderd met 20% vennootschapsbelasting. 

De beoordeling 

De Geschillencommissie komt in de uitspraak tot de conclusie dat het tot de actieve zorgplicht van de tussenpersoon behoort om een klant actief te informeren over nieuwe of veranderende wetgeving en de gevolgen daarvan voor de financiële producten van deze klant. Het verweer van de tussenpersoon dat hij de DGA in 2007 (bij de start van de Pensioenwet) erop te hebben gewezen dat hij het pensioenkapitaal kon overzetten naar eigen beheer, vindt de Commissie onvoldoende. Een tussenpersoon mag in beginsel niet stil blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennisneemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven.’ 
 
Het lag daarom op de weg van de tussenpersoon om de klant actief te attenderen op het feit dat de keuzemogelijkheid voor pensioen in eigen beheer medio 2017 zou eindigen, aldus de commissie. De tussenpersoon is daarom toerekenbaar tekortgeschoten in de zorgplicht jegens de DGA en moet de geleden schade aan de DGA vergoeden.  
 
De Commissie oordeelt dat, uitgaande van zijn bevoegdheid om te oordelen over het onderdeel van de klacht dat betrekking heeft op de belangen van de klant als uitkeringsgerechtigde, dit onderdeel van de klacht gegrond is en beslist dat, met in achtneming van een percentage eigen schuld van 50%, de tussenpersoon een bedrag aan de klant moet vergoeden van € 8.268,00. 

Wat kunt u doen? 

Vakbekwaamheid is een belangrijk onderdeel in uw vak als adviseur. U moet aantoonbaar vakbekwaam zijn en uw kennis moet actueel zijn. Hierdoor bent u goed op de hoogte van mogelijke wijzigingen in de wet- en regelgeving of productvoorwaarden. Ten opzichte van uw klanten stopt uw dienstverlening niet na het adviseren en bemiddelen in een financieel product. In het kader van nazorg bent u minimaal verplicht uw klanten te informeren over wijzigingen in de wet- en regelgeving of productvoorwaarden die (mogelijk) gevolgen kunnen hebben voor de afgesloten producten. Indien de klant wil weten welke gevolgen dit voor hem heeft en welke alternatieven er wellicht zijn, maakt u een afspraak voor een adviesgesprek. U legt vast wat u voor de klant gaat doen en welke kosten hiermee gemoeid zijn. 

Wat kan SVC voor u doen? 

Door onze nieuwsbrieven houden wij u op de hoogte van wat er speelt in de financiële branche. Bij wijzigingen in de wet- en regelgeving brengen wij daarnaast onze klanten middels een update op de hoogte van wijzigingen. En leveren wij procedures en sjablonen, zoals formulieren of brieven, aan die u op maat kunt maken en kunt gebruiken. Zo is geborgd dat uw organisatie bij is en snel haar klanten kan informeren indien nodig. Wilt u een demonstratie van de Kennisportal? Neemt u dan contact met ons op.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!