AFM onderzoekt verzilverhypotheken

21 december 2020 om 14:30

De verzilverhypotheek voorziet in een groeiende behoefte. Echter bestaat het risico dat kwetsbare huiseigenaren door dit product in de problemen komen. Aanbieders moeten dan ook de productontwikkeling van -en de informatie over- de verzilverhypotheek verbeteren, concludeert de AFM na onderzoek.  

Groeiende vraag naar verzilverhypotheken 

Huiseigenaren hebben om diverse redenen de behoefte om de overwaarde op hun huis te verzilveren. Met een verzilverhypotheek, ook wel opeethypotheek genoemd, kunnen zij de overwaarde op hun huis gebruiken door deze te lenen bij een hypotheekverstrekker. Zo kan een verzilverhypotheek bijvoorbeeld worden gebruikt als pensioenaanvulling. 

Complex en impactvol financieel product 

De kenmerken van een verzilverhypotheek en de mogelijke kwetsbaarheid van de, doorgaans oudere, doelgroep maken het een complex en impactvol product. Verzilverhypotheken verschillen onderling bovendien sterk. Voor consumenten kan het lastig zijn om de kenmerken en de lange termijn consequenties ervan te doorgronden. Er kleven namelijk ook risico’s aan. Zoals de kans op een restschuld of de noodzaak om gedwongen te moeten verhuizen. 
 
Juist daarom is het van belang dat aanbieders deze producten extra zorgvuldig ontwikkelen. Als dit niet het geval is, bestaat de kans dat het product nu of in de toekomst niet aansluit bij de persoonlijke en/of financiële situatie van consumenten. 
 
De AFM concludeert dat de zogenoemde productontwikkeling voor de verzilverhypotheek door de onderzochte aanbieders onvoldoende zorgvuldig is uitgevoerd. Zo is niet goed nagedacht voor wie het product wel en niet geschikt is. Ook zijn de effecten van veranderende marktomstandigheden, zoals een daling van de huizenprijzen, te beperkt onderzocht. Daarnaast was de informatieverstrekking aan consumenten niet altijd correct en duidelijk. De AFM ziet dat bij ondernemingen het gehele proces van productontwikkeling beter kan. 

Onderzochte aanbieders voeren verbeteringen door 

De onderzochte ondernemingen hebben aangegeven om naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek verbeteringen door te voeren. Dit geldt zowel op het gebied van de productontwikkeling als de informatieverstrekking. 

Wat kunt doen? 

Niet alleen de ontwikkelaar van een verzilverhypotheek moet zijn verantwoordelijkheid nemen, maar ook u als adviseur. Wanneer u voor een klant na een grondige inventarisatie van zijn wensen en doelstellingen, financiële situatie, risicobereidheid en kennis en ervaring een analyse maakt, kan een verzilverhypotheek een passende oplossing zijn. Het is dan wel aan u om goed beschrijven of het product past bij met name de risicobereidheid van de klant.
Ook is het belangrijk de voor- en nadelen van het product met de klant door te nemen. Door een alternatief aan te bieden kan de klant een goede en gedegen keuze maken of hij uw advies volgt, of toch daarvan afwijkt. De klant moet een goed beeld hebben van alle elementen van de keuzes die gemaakt moeten worden, zodat hij zich hierover een zelfstandig oordeel kan vormen. Daarnaast is het uw verantwoordelijkheid om te beoordelen of de maandlasten van de hypotheek verantwoord zijn op basis van de situatie van de klant. En niet alleen of het past volgens de GHF-norm.  

Wat kan SVC voor u doen? 

In ons Kennisportal hebben wij naast procedures en diverse sjablonen van brieven en formulieren ook video’s waarin uitleg gegeven wordt over, bijvoorbeeld, verantwoorde woonlasten. Wanneer u een Wft-abonnement bij ons afsluit, heeft u ook toegang tot ons Kennisportal. Deze kan, indien gewenst, ook voor u op maat gemaakt worden. Wilt u een demonstratie of meer informatie? Neemt u dan contact met ons op. 

Klik hier voor het rapport van de AFM inzake het onderzoek naar verzilverhypotheken




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!