Huizenbezitters slecht op de hoogte van risico’s

19 maart 2024 om 11:30

Vorige week werd de ‘Consumentenmonitor Hypotheekbezitters’ van de AFM gepresenteerd. Een curiaal thema wat hieruit naar voren komt, is de impact van klimaatschade, de uitdagingen en mogelijkheden met betrekking op het thema verduurzaming. Deze bevindingen bieden ook waardevolle inzichten waar de kansen liggen voor u als Financieel adviseur.

De feiten

Uit de consumentenmonitor blijkt dat veel huiseigenaren zich niet bewust zijn van de financiële risico’s die gepaard gaan met klimaatschade, zoals funderings- en overstromingsschade. Een schatting is dat ongeveer één miljoen woningen hiermee te maken krijgen tot 2050 als er geen maatregelen getroffen worden. Het gaat met name om woningen met houten palen of die een ondiepe fundering hebben. Uit het onderzoek van de AFM blijkt dat een kwart van de consumenten denkt dat dit probleem gedekt is door de verzekering. Maar niets is minder waar. Funderingsschade is namelijk niet gedekt op een verzekeringspolis en overstromingsschade vaak maar gedeeltelijk.

Verduurzaming van de woning is steeds belangrijker. Toch weten de meeste huizenbezitters niet waar ze moeten beginnen en welke financiële mogelijkheden hiervoor zijn. Uit het AFM-onderzoek blijkt dat de afgelopen 2 jaar maar 5% van de woningbezitters door een financieel adviseur is benaderd om de woning te verduurzamen. Het merendeel van de ondervraagde heeft een woning met een energielabel C. Ondanks dat deze woningen vaak al geïsoleerd zijn,  zitten er nog meer verduurzamingspotentieel in. Denk hierbij aan extra isolatie, zonnepanelen of een warmtepomp.

Wat kunt u doen?

Dagelijks staat u in contact met consumenten, zowel in de spreekkamer, aan de telefoon, als via beeldbellen. U bent doorgaans het eerste aanspreekpunt voor deze consumenten met betrekking tot hun woonwensen, waarbij u naast een adviserende ook een signalerende functie moet vervullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten die woonachtig zijn in een hoog risicogebied (Limburg, Groningen etc.). Maak uw klant er dan van bewust wat de mogelijke schade kan zijn bij een overstroming of aardbeving. Bespreek met de klant, eventueel samen met een verzekeringsspecialist, de clausuleringen en voorwaarden van de verzekering bij bijvoorbeeld overstromingsschade. Welke voorzorgsmaatregelen kan uw klant nemen? Door ook deze zaken met de klant te bespreken geeft u invulling aan de civielrechtelijke zorgplicht uit Artikel 7:401 BW: “De opdrachtnemer moet bij zijn werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen”.

Als financieel adviseur vervult u een cruciale rol, niet alleen bij het verstrekken van financieel advies, maar ook bij het bevorderen van verduurzaming van de woning. Verduurzaming zal een onderdeel van uw integraal advies moeten zijn, gezien de groeiende impact van klimaatschade op de woningmarkt. U kunt uw klant hiermee helpen om samen naar de website www.verbeterjehuis.nl te gaan. U kunt hierin ook de samenwerking zoeken met een specialist in de buurt. Onderzoek de subsidiemogelijkheden die door de gemeente of de overheid worden aangeboden. In 2024 is er extra subsidie beschikbaar voor biobased isolatiemateriaal en zijn eisen voor monumenten versoepeld. Een andere interessante optie is de Energiebespaarlening van het Nationaal warmtefonds, die onder bepaalde voorwaarden zelfs een rentepercentage van 0% kan hebben. Door een proactieve rol te pakken in het verduurzamingsproces, draagt u niet alleen bij aan een duurzame leefomgeving, maar biedt u tevens een waardevol en op maat gemaakt advies voor uw klanten.

Wat kan SVC voor u doen?

Als financieel adviseur is het essentieel om proactief te handelen en een duidelijk nazorg beleid op te stellen voor uw klanten gedurende de tijd dat ze in de woning verblijven. Zowel het beheer van schades als het verbeteren van de woning zijn doorlopende processen die vallen onder de nazorgperiode. In ons Kennisportal hebben wij diverse voorbeelden voorhanden die u kunnen ondersteunen bij het opstellen van beleid en procedures voor een beheerste bedrijfsvoering. 
Met het SVC compliance abonnement krijgt u toegang tot ons Kennisportal, ontvangt u onze nieuwsbrieven, kunt u gebruik maken van de Wft-helpdesk en kunt u 4 keer per jaar een adviesdossier ter beoordeling voorleggen. Wilt u meer informatie over het compliance abonnement of de Kennisportal? Neemt u dan contact met ons op.


Tags: website


Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!