Kamervragen over opzegkosten bij opzeggen schadeverzekering

11 juni 2018 om 13:13

Naar aanleiding van het artikel ‘Betalen om op te zeggen’ zijn er Kamervragen gesteld aan de minister van Financiën, Hoekstra.

Het onverwachts in rekening brengen van opzegkosten kan een drempel opwerpen voor consumenten om over te stappen naar een andere verzekeraar. Volgens Hoekstra mogen dergelijke opzegkosten alleen in rekening worden gebracht als dit op voorhand duidelijk is gemaakt. Voor goede marktwerking is het belangrijk dat consumenten op basis van volledige informatie de juiste afweging voor een bepaalde verzekering kunnen maken.

Wetgeving

Bij een schadeverzekering is de verhouding tussen een verzekeringnemer en verzekeraar van privaatrechtelijke aard. De regelingen uit het Burgerlijk Wetboek(BW), bijvoorbeeld betreffende het contracten-, consumenten- of verzekeringsrecht zijn hierop van toepassing.

In de Wet op het financieel toezicht (Wft) zijn er regels ten aanzien van informatieverstrekking opgenomen. Zo dient een consument precontractueel op de hoogte te worden gesteld van de kosten en voorwaarden van het betreffende product. Onder deze kosten vallen zowel het termijnbedrag als de eenmalige kosten. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op het verstrekken van informatie, want deze informatie moet correct, duidelijk en niet misleidend zijn.

Het Verbond van Verzekeraars (het Verbond) heeft aangegeven dat het overgrote deel van de verzekeraars geen opzegkosten (meer) in rekening brengt. In de Geldgids van de Consumentenbond van april/mei 2018 zijn de meeste genoemde verzekeringen afgesloten via een gevolmachtigd agent. De gevolmachtigd agent kan kosten in rekening brengen voor hun diensten (zoals opzegkosten), maar dient ook precontractueel alle relevante informatie te geven zodat de consument bewust kan kiezen. De Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) heeft aangegeven opnieuw het belang van duidelijke en transparante communicatie met de consument in de precontractuele fase bij de gevolmachtigde agenten onder de aandacht te brengen.

Gedragscode
Het Verbond gaat in overleg met de verzekeraars over hoe de Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen particuliere schade- en inkomensverzekeringen op het gebied van opzegkosten kan worden aangescherpt. In de gedragscode wordt aangesloten bij de Wet Van Dam (Staatsblad 2010, 789). In deze wet, die geen betrekking heeft op verzekeraars, zijn er geen bepalingen opgenomen over opzegkosten. De gedragscode en de Wet Van Dam zorgen ervoor dat consumenten een stilzwijgend verlengd contract elke maand mogen opzeggen en de opzegtermijn niet meer mag zijn dan een maand.

Het Verbond heeft aangegeven dat de gedragscode – die op naleving wordt gecontroleerd door de onafhankelijke Stichting Toetsing Verzekeraars - door verzekeraars goed wordt nageleefd. Wat het in rekening brengen van de opzegkosten betreft, heeft het Verbond aangegeven dat in overleg met verzekeraars zal worden bezien hoe de gedragscode op het gebied van opzegkosten kan worden aangescherpt. Hoekstra vindt het een goede zaak dat verzekeraars hiermee aan de slag gaan. Mede gelet hierop ziet hij geen aanleiding verzekeraars onder de Wet Van Dam te brengen en hij houdt de ontwikkelingen in de gaten.

Algemene voorwaarden

Het opnemen van opzegkosten in de algemene voorwaarden van een schadeverzekering kan als onredelijk bezwarend beding worden geduld als de consument verplicht een geldsom dient te betalen zonder dat de consument tekortschiet in de nakoming van zijn verbintenis, tenzij het gaat om een redelijke vergoeding voor door de verzekeraar wegens de opzegging geleden verlies of gederfde winst (artikel 237, onderdeel i, van Boek 6 BW). Een dergelijk beding wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn. De verzekeraar kan dit vermoeden weerleggen. Onredelijke bedingen zijn vernietigbaar (artikel 233, onderdeel a, van Boek 6 BW). De consument is er dan niet aan gebonden. Of het beding onredelijk bezwarend is, hangt af van de feiten en omstandigheden van het concrete geval.

Wat betekent dit voor u?

Verzekeraars en gevolmachtigde agenten dienen de consumenten precontractueel te informeren over de voorwaarden en de kosten (zowel het termijnbedrag als de eenmalige kosten) van de verzekering. Deze informatie moet correct, duidelijk en niet misleidend zijn.

Daarnaast zal het Verbond in overleg met de verzekeraars de gedragscode bezien hoe de gedragscode op het gebied van opzegkosten kan worden aangescherpt. Mede gelet hierop ziet Hoekstra geen aanleiding om verzekeraars onder de Wet Van Dam te brengen.

Meer lezen?


Klik hier voor de volledige kamerbrief


Tags: website


Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!