Resultaat onderzoek AFM teleurstellend

30 november 2023 om 16:00

Zoals in 2022 aangekondigd, heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een risicogebaseerd onderzoek gehouden bij financieel dienstverleners naar aanleiding van de ingevulde Marktmonitor. Hierbij lag de nadruk op de integere en beheerste bedrijfsvoering. Doordat het een risicogebaseerd onderzoek is, is de uitslag niet representatief voor de gehele sector. Het is wel teleurstellend dat slechts 4 van de 31 bezochte vergunninghouders voldeden aan alle wettelijke vereisten.

Basisvereisten

Niet alleen bij het aanvragen van een vergunning moet een financieel dienstverlener voldoen aan bepaalde eisen. Ook tijdens de looptijd van de vergunning. Zaken moeten aangepast worden wanneer er een wijziging plaatsvindt, bijvoorbeeld bij het aanstellen van een betrouwbare en geschikte beleidsbepaler. En ook bij wijzigingen in wet- en regelgeving, zoals nationaal regime, beloningsbeleid, actieve beloningstransparantie en vakbekwaamheid. Er moet periodiek gecontroleerd worden of er nog wordt voldaan, of dat bijvoorbeeld procedures of samenwerkingsovereenkomsten moeten worden aangepast.

Gezien de rol van een financieel dienstverleners om hun klanten te adviseren over- en te bemiddelen bij het afsluiten van - financiële producten op een belangrijk punt in hun leven, is het belangrijk dat de financieel dienstverlener controle heeft over zijn bedrijfsvoering. Zo zijn er volgens de AFM nog steeds financieel dienstverleners die niet voldoen aan alle wettelijke eisen, zoals het hebben van een aansluiting bij Kifid, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met de juiste (minimale) verzekerde bedragen, het niet voldoen aan de diplomaplicht voor de productcategorie waar een adviesvergunning voor is verleend, het hebben van een beloningsbeleid en deze publiceren op de website.

Ook de samenwerking met freelancers verloopt nog steeds niet altijd volgens de regels, aldus de AFM. Er zijn, ondanks dat hier vaker aandacht voor is geweest, nog steeds overeenkomsten met freelancers waarin een 100% variabele beloning is opgenomen. Dit is in strijd met het beloningsbeleid waarbij, ook voor freelancers, maximaal 20% van de beloning variabel mag zijn.

Wat kunt u doen?

Zoals al geschreven, moet u periodiek toetsen of uw bedrijfsvoering voldoet aan de eisen van de Wet op het financieel toezicht. Agendeer jaarlijks om dit te beoordelen. Aandachtpunten hierbij zijn:

-         Is onze vergunning nog in overeenstemming met onze activiteiten;
-         Zijn de personeelsdossiers compleet (VOG, faillissementsonderzoek, eed of belofte, diploma’s en PE-certificaten);
-         Beschikken we over de minimaal verplichte procedures (integere bedrijfsvoering, incidenten, klachten en bewaarplicht adviesdossiers);
-         Kloppen de verzekerde bedragen op onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering (binnenkort worden ze weer geïndexeerd);
-         Klopt onze precontractuele informatie (dienstenwijzer en vergelijkingskaarten);
-         Klopt ons beloningsbeleid nog;
-         Hebben wij de juiste informatie op een logische plaats op de website staan (vergelijkingskaarten en beloningsbeleid).

Wat kan SVC voor u doen?

In onze praktijk komen ook wij regelmatig tegen dat een financieel dienstverlener niet aan alle wettelijke vereisten voldoen. Zeker voor kleinere financieel dienstverleners is het lastig om blijvend aan alle wet- en regelgeving te voldoen. Uiteraard gaan uw klanten altijd voor, maar gezien uw verantwoordelijkheid als financieel dienstverlener is het van belang dat de klant erop kan vertrouwen dat uw bedrijfsvoering op orde is. SVC kan door middel van het Keurmerk-arrangement uw onderneming helpen te voldoen aan de eisen van de Wft. U krijgt toegang tot ons Kennisportal. Met de dit Kennisportal beschikken wij over een krachtige tool om u te ondersteunen met pragmatische procedures, instructies, formulieren en sjablonen. Zoals een diplomamatrix, beloningsbeleid, overzicht van minimale verzekerde bedragen voor beroepsaansprakelijkheid en alle verplichte procedures. Maar ook ondersteunende informatie zoals een klantprofielformulier en motivatievragen die u kunnen ondersteunen bij het opstellen van een volledig advies. Daarnaast voeren wij tenminste één keer per 18 maanden een onderzoek uit bij u op kantoor, zodat u er zeker van bent dat u aan de (wettelijke) vereisten voldoet. 

Bent u geïnteresseerd in wat wij te bieden hebben, neem dan een kijkje op onze website: www.keurmerkfd.nl. Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, neem dan gerust contact met ons op of stuur ons een e-mail via info@keurmerkfd.nl.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!