Tussenpersoon moet boeten voor niet nakomen zorgplicht

8 april 2020 om 10:45

Bij de aanvraag van een rechtsbijstandverzekering ten name van zijn werkgever heeft de klant aan zijn tussenpersoon gevraagd of de verzekering ook dekking biedt als hij een geschil krijgt met zijn werkgever. De tussenpersoon bevestigde dit. Maar als de klant later een beroep op de rechtsbijstandverzekering doet in verband met een arbeidsgeschil met de werkgever, wijst de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand af. Voor het niet goed nagaan van de algemene voorwaarden van een verzekering, waardoor de klant wordt benadeeld, moet de tussenpersoon van de klant ruim € 8.000 vergoeden. 

De feiten 

De klant heeft door tussenkomst van een tussenpersoon en met zijn werkgever als verzekeringnemer rechtsbijstandsverzekering gesloten. De verzekering bood naast een zakelijke dekking voor de werkgever ook ten behoeve van de klant, die op dat moment statutair directeur was, als medeverzekerde een particuliere dekking. Ten tijde van de aanvraag stond onder andere het volgende in de Algemene Voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering: “De verzekering kan op meer dan één naam zijn gesteld. Mocht er een geschil tussen deze verzekeringsnemers ontstaan, dan kan geen beroep op deze rechtsbijstandverzekering worden gedaan. Een medeverzekerde kan alleen met toestemming van de verzekeringnemer een beroep doen op deze verzekering.” 

Bij het sluiten van de verzekering heeft de klant per e-mail van 23 december 2011 aan tussenpersoon gevraagd te bevestigen dat er dekking bestaat voor arbeidsrechtelijke geschillen in zijn hoedanigheid van statutair directeur. Ook als hij wordt aangesproken wegens onjuist bestuur. De tussenpersoon heeft dezelfde dag gereageerd en bevestigd dat als de klant door de werkgever wordt aangesproken op het niet goed uitoefenen van zijn functie als statutair directeur dit onder de dekking valt.  

Een aantal jaren later doet de klant een beroep op de verzekering en meldt daarbij dat hij een arbeidsrechtelijk geschil met zijn werkgever heeft. De verzekeraar heeft in maart 2016 voor het gemelde geschil dekking verleend. In september 2016 is de behandeling van het geschil door de verzekeraar stopgezet onder verwijzing naar de op dat moment geldende verzekeringsvoorwaarden.  

Er was namelijk gebleken dat de klant geen arbeidsovereenkomst had met [naam onderneming] maar met [naam werkgever]. De werkgever heeft geen toestemming aan de klant gegeven voor het beroep op de verzekering. De klant zag zich hierop genoodzaakt zelf een externe advocaat in te schakelen om hem in het arbeidsgeschil bij te staan. De klant is van mening dat hij kon uitgaan van de toezegging van de tussenpersoon dat er dekking zou zijn. Hij dient een klacht in bij het KiFiD en vordert een bedrag van bijna € 9.000 aan betaalde advocaatkosten, vermeerderd met de wettelijke rente. 

De beslissing 

Naar het oordeel van de Commissie had de tussenpersoon de klant bij de aanvraag van de verzekering moeten wijzen op het toestemmingsvereiste. De klant had in dat geval zelf een aparte rechtsbijstandverzekering kunnen sluiten die dekking biedt. De tussenpersoon heeft zijn zorgplicht tegenover de klant geschonden en is dan ook gehouden de door de klant gemaakte advocaatkosten, onder aftrek van de premie die de klant voor een aparte verzekering verschuldigd zou zijn, te vergoeden. Dit komt neer op een vergoeding van € 7.995,00 met rente gelijk aan de wettelijke rente vanaf 1 augustus 2017. 

Wat kunt u doen? 

U behoort als een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur de klant op de algemene voorwaarden van een verzekering te informeren. Zeker wanneer de klant zelf een specifieke vraag stelt. Wanneer u niet zeker bent, neemt u contact op met verzekeraar om navraag te doen. Uit deze zaak blijkt dat wanneer u de klant niet goed informeert en het gaat fout, u daar niet alleen op wordt aangesproken, maar ook de schade van de klant moet vergoeden. 

Wat kan SVC voor u doen? 

Ook bij schadeverzekeringen moet te herleiden zijn of het afgesloten product aansluit bij de wensen en behoeften van de klant. Daarbij zijn de voorwaarden van de verzekering ook van belang. Wilt zekerheid of uw schadeverzekeringsdossier voldoet aan de Wft en de IDD? Met het SVC Compliance abonnement is uw dossier op orde. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!