Wijziging Beleidsregel geschiktheid 2012

3 februari 2020 om 21:35

Per 15 januari 2020 is de Beleidsregel geschiktheid 2012 van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gewijzigd. Deze wijziging bleek noodzakelijk om weer aan te sluiten bij Europese richtlijnen, tegelijkertijd hebben de toezichthouders deze wijziging gebruikt om de Beleidsregel op onderdelen te verduidelijken.

Beleidsregel geschiktheid 2012

In de Beleidsregel geschiktheid 2012 is vastgelegd over welke vaardigheden en competenties een beleidsbepaler van een financiële onderneming dient te voldoen. Dit is zeg maar de 'meetlat' waarlangs de toezichthouders de voorgenomen beleidsbepalers leggen. Als de voorgenomen beleidsbepalers voldoen, hetzij individueel, hetzij in het collectief, dan geeft de toezichthouder aan dat zij geen bezwaar hebben tegen deze beleidsbepaler. 
 

NRgfo

De Beleidsregel geschiktheid 2012 is een zogenaamde Nadere Regelgeving financiële ondernemingen. Dit is een bevoegdheid die de minister van Financiën de toezichthouders heeft toegekend om regels met betrekking tot de financiële markten, op basis van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) te verduidelijken. De toezichthouders zijn verplicht om bij het instellen of wijzigen van een NRgfo de markt te consulteren over de voorgenomen regels.

Beleidsbepaler

Het begrip beleidsbepaler is soms erg lastig te bepalen. Het gaat daarbij om personen die in staat zijn om in meer of mindere mate invloed uit te oefenen op het beleid van een financiële onderneming. Denk in dit geval aan:
  • de algemeen directeur van een financiële onderneming;
  • een directeur van een financiële onderneming;
  • een meerderheidsaandeelhouder van een financiële onderneming;
  • een commissaris of een lid van de raad van bestuur van een financiële onderneming.

Hierbij maakt het verschil of de beleidsbepaler een dagelijks beleidsbepaler, beleidsbepaler, commissaris of bestuurder is. Een reguliere beleidsbepaler hoeft uitsluitend op betrouwbaarheid te worden getoetst. De dagelijks beleidsbepaler, de commissaris en/of bestuurder worden op betrouwbaarheid en geschiktheid getoetst. Deze Beleidsregel heeft dus betrekking op de dagelijks beleidsbepaler, de commissaris en/of bestuurder. Een algemeen directeur wordt altijd gezien als een dagelijks beleidsbepaler. Daarnaast kunnen ook nog andere personen fungeren als dagelijks beleidsbepaler. Dat is volledig afhankelijk van de wijze waarop zij functioneren en invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken binnen een financiële onderneming (denk bijvoorbeeld aan de bevoegdheid tot het zelfstandig aannemen of ontslaan van medewerkers, het aangaan van verplichtingen voor de onderneming etc.). 

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat een kandiaat-beleidsbepaler, voordat hij/zij wordt aangesteld, moet worden getoetst door de AFM. Wij zien niet zelden dat een kandidaat wordt ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, zonder dat hij/zij ter toetsing is voorgelegd aan de AFM. De behandeltermijn voor een personentoetsing bedraagt maximaal 13 weken. Houd hier rekening mee bij het voornemen om nieuwe beleidsbepaler aan te stellen.

Wijzigingen Beleidsregel

Zoals in de inleiding geschreven is met ingang van 15 januari 2020 de Beleidsregel aangepast. De belangrijkste wijzigingen (voor financieel dienstverleners) zijn:

  • Voldoende tijd: de kandidaat-beleidsbepaler moet over voldoende tijd beschikken om zijn taak uit te kunnen voeren, inclusief de tijd voor het verwerven van inzicht in de activiteiten van de onderneming, haar belangrijkste risico's en de gevolgen hiervan voor de bedrijfs- en risicostrategie van de onderneming. Daarnaast moet de kandidaat-beleidsbepaler over voldoende tijd beschikken om in perioden van sterk verhoogde activiteit van de onderneming of andere entiteiten zijn functie naar behoren te kunnen uitvoeren.
  • voor beleidsbepalers van een (onder) gevolmachtigd agent wordt algemene en specieke vakinhoudelijke kennis vereist.
  • voor een (onder) gevolmachtigd agent is het niet meer mogelijk om een zogenaamde 'kleine vergunning' aan te vragen. Dit is een vergunning, voor ondernemingen met maximaal 6 medewerkers, inclusief de beleidsbepaler(s). Voor deze financiële ondernemingen geldt een lichtere geschiktheidstoets.
Voor gevolmachtigd agenten verandert er dus veel, naast de algemene bepaling van voldoende tijd, die voor alle financiële ondernemingen geldt, is hierbij gekomen dat een kleine vergunning niet meer mogelijk is en dat de beleidsbepaler over algemene en specifieke vakinhoudelijke kennis moet beschikken. Waar deze algemene en specifieke vakinhoudelijke kennis uit moet bestaan is niet in de Beleidsregel opgenomen.

Consultatie

Uit het consultatiedocument blijkt dat één organisatie heeft voorgesteld dat inschrijving in het RGA register van de SAR voldoende zou moeten zijn om  deze specifieke en vakinhoudelijke kennis aan te kunnen tonen. De toezichthouders hebben dit niet overgenomen, omdat de vaardigheden en kennis moet zijn opgedaan in een relevante werkomgeving gedurende twee jaar, waarvan een jaar aaneengesloten. Daarnaast zijn, volgens de toezichthouders, niet alle gevolmachtigde agenten lid van de NVGA.

Ook vanuit SVC hebben wij krachtig gereageerd op deze wijziging. Ons argument, dat het Level Playing Field wordt doorbroken, wordt door de toezichthouders van tafel geveegd, aangezien er sprake zou zijn van 'een brede roep' voor het stellen van vakinhoudelijke eisen. Waar deze 'brede roep' vandaan komt is ons volstrekt onduidelijk, aangezien het CDFD, na consultatie van marktpartijen, heeft besloten om de minster te adviseren om de vakbekwaamheidseisen voor gevolmachtigd agenten niet langer specifiek in de Wft op te nemen. 

Bijzonderheden

De nieuwe eisen in de Beleidsregel gelden uitsluitend voor nieuwe beleidsbepalers. Beleidsbepalers van bestaande vergunninghouders worden geacht te voldoen aan deze kennis en vaardigheden. Daarnaast hebben de toezichthouders in het feedbackstatement op de consultatie opgenomen dat bij een gevolmachtigd agent, waarbij de beleidsbepalers uit twee of meer beleidsbepalers bestaat, tenminste één van de beleidsbepalers aan deze kennisvereisten dient te voldoen. Voor de volledigheid merken wij op dat overal waar gevolmachtigd agent wordt geschreven dit ook geldt voor de ondergevolmachtigd agent.

Wat kunt u doen?

Als u van voornemen bent om een nieuwe beleidsbepaler aan te stellen is het dus van belang dat u tijdig vaststelt of de voorgenomen beleidsbepaler voldoet aan de eisen die deze Beleidsregel aan beleidsbepaler stelt. Doe dit tijdig, zodat u -eventueel door een inwerkperiode van tenminste twee jaar- de kandidaat-beleidsbepaler kunt klaarstomen voor zijn nieuwe functie. Wilt u meer lezen, dan verwijzen wij graag naar de pagina van DNB waar de Beleidsregel en het feedback statement zijn opgenomen.

Wat kan SVC voor u doen?

Als u van voornemen bent om een nieuwe beleidsbepaler te benoemen, dan kunnen wij u begeleiden bij het indienen van de toetsing bij de AFM. Wij voeren in dat geval altijd eerst, op basis van een analyse van het CV van de beoogde kandidaat-beleidsbepaler, een haalbaarheidstoets uit. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!